A Papagenoban Juronics Tamás Kossuth-díjas táncművész

Carl Orff főművét, a Carmina Buranát 1937-ben mutatták be Frankfurtban. A mű oratóriumként is rendkívül hatásos és népszerű, de a zeneszerző maga is úgy tervezte, hogy a 13. századi versgyűjteményt kantátaszerűen megzenésítő Carmina Buranát színpadi játék formájában adják elő.


 

Az 1960-as évek óta számos tánckoreográfia született a műre, amelynek két meghatározó eleme a rendkívül leegyszerűsített motívumkészlet és a mágikus ismétlés. A Szegedi Kortárs Balett 2021. február 23-án online közvetítés keretében teszi elérhetővé egyik ikonikus előadását, amelyre sok-sok év után is rengetegen kíváncsiak.

 

A Carmina Burana koreográfusa Juronics Tamás Kossuth-díjas táncművész és koreográfus, színházi rendező, Érdemes Művész, aki 1987-ben szerződött a Szegedi Kortárs Baletthez. Az együttes művészeti vezetője, táncosa, koreográfusa, rendezője nevéhez több mint 50 koreográfia fűződik. Emlékezetes szerepei mellett, sokak számára a Carmina Buranában eltáncolt Halál is meghatározó. Ráadásul ez az egyetlen olyan darab a Szegedi Kortárs Balett repertoárjában, amelyben még fellép Juronics Tamás, aki egy helyen azt mondja az Orff-mű rendezése kapcsán: „a csalódások, örömök, félelmek megélésével mindannyian egyre többet tudnak meg önmagukról, sorsukról, lehetőségeikről.” 

Juronics Tamással a Papagenoban beszélgettünk a Carmina Burana kapcsán: